دیجیتال مارکتینگ چیست

مدیر فنی دوشنبه 1399/08/12

در این مطلب قصد داریم به سوال " دیجیتال مارکتینگ چیست " و اهمیت آن در پیشرفت کسب و کار بپردازیم. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به معنای هرگونه تبلیغاتی است که در فضای دیجیتال مانند شبکه های اجتماعی، موتورها جستجو، سایت ها و یا بازاریابی ایمیلی و پیامکی ارائه می شود. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند کالا و خدمات خود را ارائه و معرفی کنید و این روند مسیر مناسبی برای جلب اعتماد مخاطب است. امروزه اغلب افراد قبل از خرید، کالای مورد نظر خود را در موتورهای جستجو سرچ می کنند تا در مورد آن اطلاعات کسب کنند و اگر شما آن شخصی باشید که در مورد کالای خود به مخاطب اطلاعات می دهد یقینا تاثیر زیادی در جلب اعتماد و رضایت مشتری در نتیجه فروش بیشتر خواهد داشت. با توجه به آمارها 48 درصد از مصرف کنندگان یک محصول ابتدا کالای مورد نظر خود را در گوگل جستجو و سپس اقدام به خرید کرده اند و از این عدد می توان نتیجه گرفت حضور شما در موتورهای جستجو و توجه به دیجیتال مارکتینگ می تواند فروش شما را دو برابر کند.

اگر بخواهیم دقیق تر به سوال " دیجیتال مارکتینگ چیست " جواب دهیم باید گفت: دیجیتال مارکتینگ یک سیستم در هم پیچیده از شبکه های مختلف و یک روش بازاریابی تعاملی است که به  شما کمک می کند در کوتاه ترین زمان ممکن به عنوان یک برند شناخته شوید. بازاریابی تعاملی روشی است برای ایجاد تعاملات معنی دار با مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان فعلی با توجه به اطلاعاتی که در طول زمان از آنها کسب کردید. با ایجاد یک رابطه ی مداوم با مشتری در یک فضای دیجیتال مانند شبکه های اجتماعی و یا ارسال پیامک انبوه می توانید به مشتریان خود در مورد تخفیف های مختلف اطلاع رسانی کنید، خود را به عنوان مدیر یک برند معرفی کنید و یک رابطه ی دوستانه ایجاد کنید و یا هنگامی که مشتری نیاز به خرید دارد به عنوان اولین گزینه حضور پیدا کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست


اگر دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی تعاملی را به طور صحیح انجام دهید بازاریابان می توانند در مورد رفتار مخاطب هدف اطلاعات مهمی کسب کرده و از آن برای پیدا کردن روش های جدید جذب مشتری استفاده کنند. علاوه بر این شناخت رفتار مشتری و نیازهای او به شما کمک می کند او را از یک مشتری ساده به یک مشتری دائمی تبدیل کنید، در واقع تحقیقات نشان داده است کسب و کارهایی که از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی تعاملی استفاده می کنند موفق می شوند 89 درصد از مشتریان خود را به طور دائم حفظ کنند در حالی که این عدد در شرکت هایی که برای حفظ مشتری برنامه ی منسجمی ندارند تنها 33 درصد است.

در پاسخ به سوال " دیجیتال مارکتینگ چیست " بهتر است نگاهی به آینده ی این نوع بازاریابی نیز داشته باشیم. با پیشرفت روزانه ی محصولات و فناوری های دیجیتال یقینا صنعت بازاریابی و فروش نیز هر روز بیشتر به سمت دیجیتال شدن قدم برمیدارد. چیزی که امروزه شاهد آن هستیم رشد روزانه ی شبکه های اجتماعی، استقبال از تولید محتوای ویدیویی و شخصی تر شدن بازاریابی متنی مانند بازاریابی پیامکی، برای جلب مخاطب بیشتر است در نتیجه می توان گفت اگر برای رشد کسب و کار خود دیجیتال مارکتینگ را نادیده بگیرید احتمال حذف شما در سال های آینده زیاد خواهد بود.

دیجیتال مارکتینگ چیست



اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست


در ادامه ی پاسخ به سوال " دیجیتال مارکتینگ چیست " قصد داریم به اهمیت و فواید آن در پیش برد کسب و کار بپردازیم. استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای بهینه سازی استراتژی های بازاریابی ضروری است زیرا به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، در مورد آنها اطلاعات کسب کنید و با استفاده از این اطلاعات روند بازاریابی را سریع تر و راحت تر پیش ببرید.

به طور مثال اگر در شروع کار درکی از نیازها و رفتار مخاطب ندارید بررسی تجربیات سایر رقبا در فضای آنلاین به شما کمک می کند یک جامعه ی هدف فرضی داشته باشید و بر اساس آن نیازهای مخاطب را درک و عمل کنید.

اگر نمی دانید چطور می توانید سایت خود را در موتورهای جستجو برجسته کنید با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، شناسایی کلمات کلیدی و استفاده از قواعد سئو می توانید رتبه ی سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید.

اگر هنوز استراتژی خاصی برای حضور در شبکه های اجتماعی ندارید می توانید دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی تعاملی را به عنوان اصل اساسی فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی قرار دهید. علاوه بر این جهان گسترده ی دیجیتال مارکتینگ به محض اینکه وارد آن شوید شما را راهنمایی خواهد کرد.

روش های دیجیتال مارکتینگ چیست


دیجیتال مارکتینگ یک شبکه ی پیچیده از فعالیت های دیجیتال است در نتیجه می توانید از روش های مختلفی این کار را انجام دهید اما بهتر است قبل از انتخاب هر یک از این روش ها با آنها آشنایی داشته باشید.

تبلیغات در سایت: در فضای آنلاین سایت های بسیاری مشغول تولید محتوا بر اساس اطلاع رسانی هستند و شما می توانید با پرداخت هزینه ی مشخص یک بنر تبلیغاتی در سایت های مرتبط با کسب و کار خود داشته باشید و به این ترتیب بیشتر به مخاطب هدف نزدیک شوید.

بهینه سازی سئو: هر چقدر سایت شما در موتورهای جستجو رتبه ی بالاتری داشته باشد مخاطب بیشتری جذب خواهید کرد و برای این کار نیاز به بهینه سازی سئو دارید. استفاده از کلمات کلیدی و ارائه ی یک محتوای جدید و جذاب از مهمترین قواعد سئو است که موجب می شود بیشتر در موتورهای جستجو دیده شوید و مخاطب بیشتری وارد سایت شما شود.

تولید محتوا: اینکه محتوای تولید شده توسط شما جدید و کاربردی باشد اهمیت بسیاری در جذب مخاطب دارد. می توانید با تنوع بخشیدن به محتوای تولیدی خود و تغییر قالب آن از نوشتار به ویدیو و تایپوگرافی های جذاب، توجه مخاطبان بیشتری را جلب کنید.

شبکه های اجتماعی: حضور در شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین اشکال دیجیتال مارکتینگ است. شما می توانید در شبکه های اجتماعی با مخاطبان خود یک تعامل نزدیک و دو طرفه داشته باشید، خود را به آنها معرفی کنید و از نزدیک نظرات آنها را بشنوید و علایقشان را بشناسید و از تمام این امکانات برای تبدیل مخاطب به یک مشتری همیشگی استفاده کنید.

بازاریابی پیامکی: بازاریابی پیامکی یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ است زیرا بین شما و مخاطب احساس صمیمیت و نزدیکی ایجاد می کند. ارسال پیامک برای ارائه ی اطلاعات مختلف و پیشنهادات ویژه و تخفیف یک روش خوب برای ایجاد ارتباط موثر و دائمی با مشتری است.

دیجیتال مارکتینگ چیست


برنامه ریزی برای اجرای دیجیتال مارکتینگ موفق چیست

برای اجرای یک دیجیتال مارکتینگ موفق باید شناخت دقیقی از اهداف و مخاطبان خود داشته باشید. باید فعالیت های بازاریابی خود را بر اساس نیاز و سلیقه ی مشتریان اجرا کنید. به طور دقیق نتیجه ی فعالیت های خود را در فضای آنلاین رصد کنید، مهم است که بدانید هر کدام از فعالیت های شما چه بازخوردی داشته است. یک تیم کارآمد پیدا کنید و از شکست سرخورده نشوید، هر شکست یک تجربه ی ارزشمند است به این شرط که مشکلات را پیدا و حل کنید. راه موفقیت با برنامه ریزی و استمرار و پیگیری هموار می شود پس ناامید نشوید.