برای طراحی لوگو چه باید کرد

مدیر فنی شنبه 1399/08/24

اگر می خواهید یک لوگو برای کسب و کار خود داشته باشید اولین پیشنهاد ما به شما این است که این کار را به یک متخصص طراحی لوگو بسپارید. طراحی لوگو ممکن است ساده به نظر برسد اما این طور نیست، روند طراحی بسیار پیچیده و زمان بر است و نیاز به تخصص دارد. اما اگر نیاز دارید خودتان یک لوگو برای کسب و کارتان تهیه کنید ما در این مطلب قصد داریم به شما راهکارهایی بدهیم تا بدانید برای طراحی لوگو چه باید کرد.

 

لوگو چیست؟


این سوال احتمالا تصویر واضحی از یک سیب گاز زده (لوگو شرکت اپل) و یا یک تیک بزرگ مشکی (لوگو شرکت نایک) را برای شما تداعی می کند.

آرم، نماد یا لوگو طرحی است که برای شناسایی یک شرکت یا سازمان و همچنین محصولات، خدمات و کارمندان آن استفاده می شود. در ساده ترین تعریف می توان گفت لوگوی شما وجه تمایز شما با دیگران و چهره ی کسب و کار شماست. لوگوی شما می تواند فرصتی برای بیان یک بیانیه و ویژگی های مختلف در مورد کسب و کار شما باشد. به عنوان مثال لوگوی فروشگاه آنلاین آمازون را در نظر بگیرید، پیکان خندان نشان می دهد که این شرکت همه چیز را از "A-Z" می فروشد و همچنین نشان دهنده میزان رضایت مشتریان هنگام خرید از این سایت است. البته باید در نظر داشته باشید یک لوگو ممکن است نقش مهمی داشته باشد اما همه چیز نیست.

در واقع باید گفت لوگوی شما برند یا ماهیت کسب و کار شما نیست. برند شما شهرت شماست، آن چیزی است که وقتی مردم اسم شما را می شنوند به یاد می آورند و در مورد شما به دیگران می گویند. حسن شهرت و برند شما را فعالیت ها و کیفیت محصولاتتان می سازد نه یک لوگو.

پس از این مقدمه بهتر است به سراغ سوال اصلی خود برویم، اینکه برای طراحی لوگو چه باید کرد.

برای طراحی لوگو چه باید کرد



برای طراحی لوگو چه باید کرد


قبل از شروع باید دو نکته را به خاطر داشته باشید. طراحی لوگو در ظاهر کشیدن چند خط و یک شکل است اما با فرآیند پیچیده ای از استراتژی های مختلف همراه است. باید آماده باشید تا بیشتر از طراحی، فکر و تصمیم گیری کنید. علاوه بر این فراموش نکنید که لوگوی شما بخشی از یک سیستم بصری بزرگتر است و قطعات مختلف آن باید در کنار هم معنا دار و زیبا باشد.

در ادامه برای اینکه بدانید برای طراحی لوگو چه باید کرد ما پنج مرحله در نظر گرفته ایم:


  1. کشف کنید




مرحله کشف مرحله طرح سوالات اولیه برای طراحی است. طراحان از این مرحله برای درک کامل شرکت یا سازمان مشتری خود، ارزش ها، اهداف، ویژگی ها و تولیدات آن استفاده می کنند. این مرحله برای شما احتمالا مرحله ی کشف خود است. زمان مناسبی است که از خود بپرسید کسب و کار شما چیست و قرار است چه کاری انجام دهید، به چه چیزهایی در روند تولید و فروش اعتقاد دارید، چه اهدافی برای شرکت یا سازمان خود تعریف کردید و چگونه قرار است به اهداف خود برسید. شما فقط یک لوگو طراحی نمی کنید بلکه در حال شکل دادن به هویت نام کسب و کار خود هستید.


  1. جستجو کنید




بهتر است در این مرحله تمرکز خود را به بیرون معطوف کنید. هدف شما در اینجا دو چیز است: آموزش ببینید و الهام بگیرید.

برای یادگیری بهتر است از اصول اولیه طراحی ساده مانند شناخت رنگ ها و انواع سبک ها شروع کنید. اجرای اصول خاصی از تئوری رنگ ها می تواند در طراحی لوگو مفید باشد. رنگ های مختلف احساسات و رفتارهای مختلف را برمی انگیزند و به شما کمک می کنند پاسخ احساسی دلخواه را در مخاطبان خود ایجاد کنید.

برای طراحی لوگو چه باید کرد


به عنوان مثال رنگ آبی اعتماد، اطمینان و اقتدار را القا می کند. تصادفی نیست که رنگ آبی برای بانک ها، کارت های اعتباری و نرم افزارهای مالی یک انتخاب محبوب است. رنگ سبز احساس آرامش، رشد و سلامتی را در مخاطب برمی انگیزد. برای انجام یک طراحی موفق بهتر است بدانید با استفاده از رنگ ها مایلید چه حسی در مخاطب ایجاد کنید.

پس از آشنایی با اصول اولیه شروع به جمع آوری اطلاعات کنید. از بررسی لوگوی رقبا شروع کنید تا سایر همکاران در صنعت خود، ویژگی های مثبت و منفی را شناسایی و لیست کنید. پس از آن گستره ی جستجوی خود را بزرگتر کنید، لوگوی شرکت های معروف و ویژگی های هنری آن را زیر نظر بگیرید و معیارهای جذابیت آنها را شناسایی کنید. پس از انجام تحقیقات و کسب اطلاعات کافی انتظاراتی که از لوگوی خود دارید را بنویسید.


  1. طراحی کنید




تا اینجا شما نیمی از مسیر رسیدن به جواب سوال برای طراحی لوگو چه باید کرد را طی کردید. تمام اطلاعاتی را که در دو مرحله ی قبل به دست آوردید را جمع بندی و شروع به طراحی کنید.

ابزار

قبل از شروع ابزارهایی که برای طراحی نیاز دارید را آماده کنید.

مداد و کاغذ بهترین ابزار برای شروع طراحی یک لوگو است. حتی اگر فکر می کنید نقاشی بلد نیستید باز هم بهتر است با مداد و طراحی روی کاغذ، کار خود را شروع کنید. سعی کنید طرحی که در ذهن دارید را روی کاغذ منتقل کنید.

نرم افزارهای گرافیکی

نرم افزار فتوشاپ و Adobe Illustrator دو گزینه ی مناسب برای شروع کار شماست.

فونت

انتخاب یک فونت مناسب بخش مهمی از طراحی لوگو است.

انواع لوگو

چه تصمیم بگیرید خودتان طراحی لوگو را انجام دهید چه از یک طراح کمک بگیرید بهتر است با انواع لوگو آشنا شوید:

لوگو عنوان

بسیاری از لوگوها هیچ نماد گرافیکی ندارند و ترجیح می دهند از اسم شرکت یا سازمان خود به عنوان لوگو استفاده کنند. در طراحی این نوع لوگو تایپوگرافی، انتخاب فونت مناسب و خوانا بودن لوگو اهمیت بسیاری دارد.
لوگو علامت تجاری

استفاده از علامت های تجاری در طراحی لوگو بسیار رایج است. این نمادها معمولا بسیار واضح و قابل تشخیص هستند و به راحتی در ذهن بیننده حک می شوند. به عنوان مثال استفاده از طرح یک دندان برای دندانپزشک یا یک کوه برای یک شرکت ساخت و ساز در فضای باز.
لوگوی ترکیبی

در طراحی این مدل لوگو از ترکیب نام شرکت با علامت تجاری آن استفاده می شود.
لوگو نمادین

یکی بهترین انواع لوگو، لوگوهایی هستند که در طراحی آنها از یک نماد خاص مرتبط با کسب و کار استفاده می شود.

برای طراحی لوگو چه باید کرد



4. بازبینی


اگر در مرحله ی قبل چند لوگو طراحی کردید در اینجا بهتر است با طرح ویژگی هایی انتخاب های خود را محدود کنید. به طور معمول ویژگی های یک لوگوی خوب ساده، به یاد ماندنی و جذاب است. با توجه به این ویژگی ها و جایی که قصد دارید از لوگو استفاده کنید و تاثیری که مایلید بر مخاطب بگذارد گزینه های اضافی را حذف کنید.

5. شفافیت


مهم است که لوگوی شما بتواند تمام چیزی که قصد داشتید بگویید را در نگاه اول بیان کند. مجدد اندازه، رنگ بندی، فرم و قابلیت استفاده ی لوگوی خود در فضاهای مختلف را بررسی کنید، از دیگران نظر سنجی کنید و از اصلاح چند باره ی طرح خود نترسید.