SEM چیست و چه تاثیری بر پیشرفت یک کسب و کار دارد؟

مدیر فنی دوشنبه 1399/09/24

با پیشرفت دیجیتال مارکتینگ هر روز با کلمات اختصاری جدیدی در بازاریابی اینترنتی رو به رو می شویم که به یاد سپردن هر کدام و تشخیص تفاوت های آن ها کمی سخت است. بازاریابی موتور جستجو، Search Engine Marketing یا به اختصار SEM یکی از همین کلمات است. اجازه دهید قبل از شروع به بحث در مورد چگونگی انجام SEM و تاثیر آن بر یک کسب و کار به بررسی سوال SEM چیست بپردازیم.

SEM چیست؟

SEM به معنای بازاریابی در موتورهای جستجو است. این واژه یک اصطلاح کلی است که به روند افزایش بازدید سایت از طریق صفحه ی نتایج موتورهای جستجو با استفاده از تبلیغات پولی اشاره دارد. معروف ترین و پر کاربرد ترین ابزار تبلیغات پولی در دنیای دیجیتال مارکتینگ گوگل ادوردز است. البته از موتورهای جستجوی Bing  یا  Yahooنیز نباید برای فعالیت های بازاریابی و جذب مخاطب غافل شوید اما این روزها رتبه ی اول در بازاریابی اینترنتی در اختیار گوگل است.

چه مواردی در مجموعه بازاریابی SEM قرار میگیرد؟

از آنجا که معنای SEM بسیار گسترده است جنبه های مختلفی را شامل می شود اما عمدتا به تبلیغات پولی اطلاق می شود. SEM با استفاده از قدرت موتورهای جستجو مانند Google ، Bing و Yahoo از طریق تبلیغات پولی به شما کمک می کند تا در زمان و مکان مناسب خود را به مشتریان بالقوه و کاربران در حال جستجو معرفی کنید.

در ادامه ی پاسخ به سوال SEM چیست باید گفت به تبلیغاتی گفته می شود که در آن شما سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی می کنید و در ازای هر کلیک و کاربری که از طریق این موتورهای جستجو دریافت می کنید باید مبلغ مشخصی را بپردازید. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا SEM همان تبلیغات کلیکی، Pay Per Click یا به اختصار PPC است؟ باید گفت بله، SEM و PPC در نهایت یک کار را انجام می دهند.

SEM با تبلیغات در شبکه های اجتماعی چه تفاوتی دارد؟

برای اینکه پاسخ دقیق تری به سوال SEM چیست بدهیم بد نیست آن را با سایر اشکال بازاریابی در فضای آنلاین مقایسه کنیم. یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات، تبلیغ در شبکه های اجتماعی است. عنصر جستجو در هر دو روش مشترک است اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. به طور مثال در تبلیغات شبکه های اجتماعی با جمع آوری اطلاعات کاربر و بر اساس ارائه ی تبلیغات هوشمند می توانید افراد را بر اساس علایق خاص، مکان، رفتار خرید و موارد دیگر هدف قرار دهید. در حالی که در SEM اساس تبلیغات بر کلمات کلیدی است که هر کاربر در موتورهای جستجو از آن استفاده می کند. تبلیغات شبکه های اجتماعی و SEM قابل مقایسه و جایگزینی نیستند اما هر کدام به طور مشخص و موثری در جذب مخاطب و افزایش فروش موثر هستند.

SEM چیست



تفاوت SEM و SEO چیست؟


در ادامه ی بررسی سوال SEM چیست بد نیست به تفاوت آن با مفهوم SEO بپردازیم زیرا به دلیل شباهت ظاهری ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. در بازاریابی SEM شما با پرداخت هزینه ای موفق می شوید قبل از نتایج واقعی در موتورهای جستجو دیده و به کاربر پیشنهاد شوید اما SEO مجموعه ای تکنیک هاست که به کمک می کند رتبه ی خود را در موتورهای جستجو بدون پرداخت هزینه به صورت واقعی و دائمی افزایش دهید. البته باید در نظر داشته باشید SEM و SEO با هم تضادی ندارند و حتی می توانید با انجام هر دوی آنها موفقیت بیشتری در ارتقا رتبه ی سایت خود در موتورهای جستجو کسب کنید.

بعضی از تکنیک های سئو سایت که با استفاده از آن می توانید مطابق با الگوریتم های گوگل رتبه ی سایت خود را ارتقا دهید عبارتند از:

سرعت مناسب لود شدن سایت

محتوای جدید و کاربردی

میزان تعامل شما با مخاطب

میزان ترافیک سایت

تعداد پیوندهای داخلی و خارجی سایت

استفاده از کلمات کلیدی در عناوین اصلی و فرعی

SEM چیست



مزایای استفاده از بازاریابی موتور جستجو یا SEM چیست


یکی از مهمترین قسمت های بررسی سوال SEM چیست بررسی مزایای آن در پیش برد یک کسب و کار است.


  1. ارتقا رتبه در موتورهای جستجو




برای اینکه بتوانید با استفاده از تکنیک های سئو و یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی در موتورهای جستجو دیده شوید حداقل به یک سال زمان نیاز دارید. SEM به شما کمک می کند در کوتاه ترین زمان ممکن با پرداخت حداقل هزینه در رتبه های اول تا سوم گوگل دیده شوید.


  1. افزایش سرعت در کسب درآمد




SEM یک روش موثر برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت است. ممکن است در اولین ساعات انتشار تبلیغ شما در  موتورهای جستجو موفق به جذب مشتری و فروش شوید که این برای یک کسب و کار آنلاین فوق العاده است.


  1. رشد کسب و کار




تاثیرگذارترین روش برای رشد یک کسب و کار استفاده از تبلیغات است. هر چه تبلیغ شما هزینه ی کمتر و بازده بیشتری داشته باشد بیشتر موجب پیشرفت شما خواهد شد.


  1. تبلیغات در زمان و مکان مناسب




این که تبلیغ شما در چه رسانه ای منتشر شود و چگونه نظر مخاطب را جلب کند اهمیت زیادی در اثر گذاری آن دارد. تقریبا بیش از نیمی از مردم جهان امروزه در فضای آنلاین فعالیت می کنند و بیش از 90 درصد فعالیت های آنها در موتورهای جستجو است. دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو به معنای حضور در جایی است که مشتری در آن قرار دارد. مردم از موتورهای جستجو استفاده می کنند زیرا به دنبال چیزی هستند و اگر شما همان چیزی باشید که آنها می خواهند یعنی رسیدن به فروش بیشتر و موفقیت.


  1. برند سازی و جلب اعتماد مخاطب




جلب اعتماد مخاطب مهمترین فاکتور فروش است. اگر گوگل به عنوان یک رسانه ی معتبر شما را به کاربران معرفی کند به این معناست که آنها می توانند به شما اعتماد کنند، در نتیجه شما در ابتدای راه موفق شدید به مهمترین فاکتور فروش دست پیدا کنید.

اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید بهتر است بازاریابی با روش های سنتی را فراموش کنید زیرا قدیمی و گران هستند. SEM یک روش سریع و مقرون بصرفه برای تمرکز بر جذب مخاطب هدف است.