8 نکته برای ارتقا UX موبایل

مدیر فنی سه‌شنبه 1399/09/25

اگر مدیریت یک سایت یا فروشگاه آنلاین را برعهده دارید باید بدانید از آنجا که در حال حاضر بیشتر افراد با استفاده از تلفن همراه خود در فضای اینترنت فعالیت می کنند ارائه ی یک UX موبایل قدرتمند به همان اندازه که UX و تجربه کاربری سایت شما مهم است، اهمیت دارد. این روزها معیار UX موبایل نیز وارد الگوریتم های گوگل شده است و اگر قصد دارید رتبه ی سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید باید در نظر داشته باشید که سایت شما باید با همان کیفیتی که در رایانه در دسترس مخاطب است در سیستم عامل های موبایلی نیز کارآمد و زیبا باشد. مهمترین اصلی که باید در طراحی UX موبایل در نظر داشته باشد در دسترس بودن محتوا، سهولت استفاده و کاربردی بودن آن است زیرا در عصر تکنولوژی مخاطب از همیشه شتاب زده تر و کم توجه تر عمل می کند و وظیفه ی شما به عنوان صاحب یک کسب و کار جلب توجه او است.

در ادامه این مطلب ما قصد داریم با بیان نکاتی به شما کمک کنیم تا UX موبایل و در واقع نسخه ی موبایلی سایت خود را جذاب و کاربردی ارائه کنید. در این مطلب تکیه ی اصلی بر تلفن همراه است اما به طور کلی بهتر است سایت شما در هر دستگاه و هر سیستم عاملی قابل استفاده باشد زیرا اینکه بر اساس نیاز مخاطب رفتار کنید یک اصل اساسی در جذب مشتری بیشتر است.

ux موبایل




  1. طراحی UX موبایل بر اساس نیاز مخاطب


باید در نظر بگیرید که مخاطب شما اکنون از طریق تلفن همراه خود قصد دارد از سایت شما استفاده کند. در این مرحله شما باید از خود بپرسید این تغییر در دسترسی چه نیازهایی را در مخاطب ایجاد می کند و یا مخاطب شما مایل است چه کارهایی با استفاده از تلفن همراه در سایت شما انجام دهد؟

با استفاده از Google Analytics شما می توانید پرطرفدارترین فعالیت هایی که کاربران در سایت شما انجام می دهند را بیابید و در طراحی UX موبایل سایت خود آنها را در اولویت قرار دهید. معمولا بین 5 الی 10 فعالیت است که برای کاربران مهم تر و محبوب تر است پس بهتر است در طراحی UX موبایل آنها را در دسترس کاربران خود قرار دهید تا سهولت استفاده از سایت شما در صفحات کوچک تلفن همراه یا تبلت بیشتر شود.

  1. ارائه ی یک فهرست کاربردی و گزینه جستجو در دسترس


یکی از مهمترین نکاتی که باید در طراحی UX موبایل در نظر داشته باشید ارائه ی گزینه ی جستجو در دسترس و در همه ی صفحات است. مخاطب ممکن است در هر لحظه قصد داشته باشد یک موضوع و محصول جدید را در سایت شما جستجو کند پس بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت یک گزینه ی جستجو در دسترس او قرار دهید. یکی از مهمترین نکاتی که باید در گزینه ی جستجو در نظر داشته باشد ارائه ی محصولات و موضوعات در دسته بندی های مشخص است تا مخاطب بتواند راحت تر به دنبال موضوع مورد نظر خود بگردد و پس از جستجو مرتبط ترین گزینه های را پیدا کند.

  1. ارائه فرم های کوتاه


اگر مایلید مخاطبان همانند سایت شما هنگام ورود ثبت نام انجام دهند و یا در خبرنامه ی شما عضو شوند بهتر است فرم های حاوی سوالات خود را کوتاه کنید. برای ثبت نام در خبرنامه یک قسمت کوچک برای وارد کردن ایمیل در نظر بگیرید و برای ثبت نام به نام کاربری و شماره تماس اکتفا کنید.

  1. ارائه ی یک طراحی ساده


سعی کنید طراحی UX موبایل را ساده نگه دارید. تصور کلی و اولیه بر این است که انجام تقسیمات بسیار برای هر بخش کار با آن را راحت تر می کند اما در واقعیت این نظریه صحیح نیست. انجام تقسیمات متعدد در طراحی UX موبایل ممکن است فضا را شلوغ و تاثیرات منفی بر تجربه ی کاربر بگذارد. بهتر است تقسیمات را با فاصله گذاری و بخش های سفید و خالی ایجاد کنید تا طراحی شما ساده و کاربردی باشد.

ux موبایل




  1. طراحی متناسب با سیستم عامل موبایلی


ممکن است فکر کنید طراحی و رنگ بندی سایت شما عالی است اما این دیدگاه مناسبی برای طراحی UX موبایل نیست. به دلیل اینکه صفحه ی تلفن همراه کوچک تر است و عوامل گیج کننده نیز در هنگام کار با تلفن همراه بیشتر است باید در نظر داشته باشید که یک طراحی اختصاصی و متناسب با سیستم عامل موبایلی انجام دهید. اگر در ابتدای راه طراحی سایت هستید بد نیست از همان اول در طراحی سایت طراحی UX موبایل را نیز در نظر بگیرید.

  1. ابعاد مناسب هر گزینه


از آنجایی که سایت شما قرار است با استفاده از تلفن همراه و تبلت مورد استفاده قرار گیرد باید برای هر گزینه که قرار است با انگشت روی آن کلیک شود ابعاد مناسبی در نظر بگیرید. حداقل اندازه هدف لمسی توصیه شده در طراحی UX موبایل حدود 48 پیکسل است. مساحت 48 × 48 پیکسل تقریبا حدود 9 میلی متر است که به اندازه ی ناحیه پد انگشت یک شخص است. البته طبق تحقیقات بهتر است اهداف لمسی در تلفن همراه دارای اندازه 1 سانتی متر باشند تا از خطاهای احتمالی و کلیک های اشتباه جلوگیری شود.

  1. 7. انتخاب فونت مناسب


در طراحی UX موبایل نه تنها نوع فونتی که انتخاب می کنید مهم است بلکه اندازه ی آن نیز اهمیت بسیاری دارد. فونتی که انتخاب می کند باید مناسب سیستم عامل موبایلی باشد و ابعاد آن در تلفن همراه نه زیاد بزرگ باشد و نه خیلی کوچک که قابل خواندن نباشد. بهتر است تنوع فونت هایی که انتخاب می کنید بیشتر از 3 عدد نباشد زیرا ممکن است چشم مخاطب را خسته کند.

  1. بهینه سازی سرعت


یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که باید در طراحی UX موبایل نظر بگیرید سرعت بارگیری سایت است. سرعت لود شدن سایت شما در تلفن همراه اهمیت بسیار زیادی در جلب رضایت مخاطب دارد و برای بهینه سازی آن میتوانید از تصاویر کم حجم اما با کیفیت استفاده کنید و یا فایل های CSS و JavaScript را که بارگیری شده اند ترکیب و کوچک کنید. استفاده از یک هاست سایت خوب نیز در سرعت بارگیری آن تاثیر زیادی دارد.