رتبه الکسا چیست و چرا اهمیت دارد؟

مدیر فنی شنبه 1399/09/08

ما انسان ها عاشق سنجیدن ارزش هر چیزی با اعداد هستیم. مقایسه و رتبه بندی سایت ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال کدام مدیر سایت نمی خواهد شرایط سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه و آن را ارزش گذاری کند؟ یکی از مشهورترین معیارها با هدف اطلاع رسانی به مردم، رتبه بندی سایت الکسا است. در ادامه ی این مطلب قصد داریم بگوییم الکسا چیست و چگونه کار می کند پس اگر صاحب یک سایت هستید و یا مایلید بدانید که سایت مورد نظر شما چه رتبه ای در الکسا دارد این خواندن مطلب را به شما توصیه میکنیم .

تاریخچه الکسا چیست


بد نیست برای پاسخ دادن به سوال الکسا چیست سری به تاریخ تاسیس آن بزنیم. الکسا در سال 1996 تاسیس و در سال 1999 توسط آمازون خریداری شد. این شرکت در حال حاضر یکی از شرکت های تابعه ی Amazon.com  است که دفتر اصلی آن در کالیفرنیا قرار دارد. مهمترین کاربرد الکسا ارائه ی معیاری است که سایت ها را بر اساس آن به ترتیب محبوبیت رتبه بندی می کند یا بهتر است بگوییم عملکرد آنها در سه ماه گذشته بررسی و بر اساس آن آنها را مرتب می کند. این رتبه با استفاده از ترکیبی از میانگین بازدیدکنندگان روزانه سایت و تخمین بازدید صفحات آن طی سه ماه گذشته محاسبه می شود. سایتی که بالاترین ترکیب بازدیدکنندگان و بازدید صفحات منحصر بفرد را داشته باشد در رتبه 1 قرار می گیرد.

الکسا چیست



الکسا چگونه کار می کند؟


یکی از مهمترین قسمت های پاسخ سوال الکسا چیست بررسی نحوه عملکرد آن است. الکسا اطلاعات کاربران بیش از 25000 مرورگر از Google Chrom ،Firefox  تا  Internet Explorer را در سراسر جهان جمع آوری می کند. سپس آنها را بر اساس الگوریتم های سخت گیرانه اصلاح کرده و بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان دسته بندی می کند. الکسا از داده های بازیابی شده از مرورگرها به عنوان یک پنل اطلاعاتی استفاده و بر اساس آن سایت ها را رتبه بندی می کند. البته باید تاکید کرد که الکسا رتبه بندی جداگانه ای برای زیر دامنه ها و زیر صفحات ارائه نمی دهد.

چطور می شود رتبه ی یک سایت را در الکسا مشاهده کرد؟


برای دیدن رتبه ی یک سایت در الکسا باید وارد سایت رسمی الکسا شوید و آدرس سایت مورد نظر را در قسمت جستجو وارد کند. الکسا این گزارش را با عنوان "تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت" ارائه می دهد.

الکسا چیست


این گزارش معیارهای جالبی مانند نرخ پرش، بازدید روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده، زمان بازدید و درصد بازدید از طریق جستجو را نشان می دهد.

علاوه بر این می توانید با نصب نوار ابزار الکسا در مرورگر خود رتبه الکسای هر سایتی را که بازدید می کنید مشاهده کنید.

رتبه الکسا چیست و به چه معناست؟


برای اینکه بدانیم رتبه الکسا چیست باید به اینکه دقیقا چه مفهومی دارد نیز اشاره کنیم. در واقع رتبه الکسا به معنای میزان ترافیک یک سایت است. هر چه ترافیک یک سایت بالاتر باشد و مخاطبان بیشتری در آن فعالیت کنند رتبه ی بالاتری در الکسا کسب خواهد کرد.

آیا سیستم رتبه بندی الکسا قابل اطمینان است؟


به نظر می رسد بسیاری از افرادی که به داده های قابل اعتماد تجزیه و تحلیل یک وب سایت مانند Google Analytics دسترسی دارند معتقدند که رتبه ی بندی الکسا چندان قابل اعتماد و دقیق نیست. اگر در گوگل عبارت "آیا رتبه بندی الکسا قابل اعتماد است؟" را جستجو کنید بعید است نتایج چندان مثبت باشند اما اگر بخواهیم منصفانه در مورد آن حرف بزنیم باید بگوییم بسیاری از این گزارش ها به وب سایت هایی با رتبه الکسای بالای 100000  اشاره می کنند که امکان خطا در این مقیاس قابل چشم پوشی است.

آیا میزان رتبه سایت در الکسا مهم است؟


برای اکثر صاحبان یک سایت دانستن عملکرد سایت آنها برای حضور در یک رقابت سازنده مهم است. با این حال بهتر است هنگام ارزیابی سایت خود در الکسا از اطلاعات Google Analytics نیز استفاده کنید. اما اگر قصد دارید سایت رقبای خود را چک کنید بررسی شرایط آنها در الکسا اطلاعات بیشتری به شما خواهد داد. به طور مثال در گزارش کامل تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت الکسا به شما نشان می دهد که مخاطبان با جستجوی چه کلمه ی کلیدی وارد سایت شما یا رقیب شده اند و چه فاکتورهایی باعث برقراری رابطه ی موثرتر آنها با مخاطب شده است.

بهتر است بخاطر داشته باشید که رتبه الکسا فقط یک راهنمای دقیق در مورد چگونگی رتبه بندی سایت ها نسبت به یکدیگر است. بنابراین ممکن است با وجود اینکه وب سایت شما هزاران بازدید کننده در روز دارد رتبه الکسای سایت شما پایین باشد. به طور کلی اگر رتبه ای بالاتر از 100000 دارید بهتر خیلی در مورد آن وسواس به خرج ندهید و دست از مقایسه ی خود با سایت های دیگر بردارید.

یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از الکسا داشتن یک عدد به عنوان رتبه است که می توانیم از آن به عنوان یک معیار برای مقایسه خود با دیگران و یا مقایسه ی چند سایت با هم استفاده کنیم. طی ده سال گذشته الکسا با تهیه اطلاعات از میلیون ها کاربر جدید در زمینه افزایش دقت در سیستم رتبه بندی خود کارهای زیادی انجام داده است اما به نظر هنوز برای بهتر و دقیق تر شدن نیاز به تلاش دارد، البته ما فعلا می توانیم به عنوان یک سرویس کاربردی از آن و نتایجی که ارائه می دهد استفاده کنیم.