ایمیل مارکتینگ یا اس ام اس مارکتینگ؟

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

سال ها پیش ایمیل مارکتینگ بهترین روش برای ارسال پیام های تبلیغاتی انبوه بود اما این روزها یک حریف قدرتمند جایگزین آن شده است. اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی به عنوان روشی سریع، مقرون بصرفه و قابل اعتماد برای ارسال تبلیغات، یادآوری ها و اطلاع رسانی به مشتریان است. در واقع ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ در کنار هم می توانند تجربه ارتباطی بی نظیری را برای مشتریان ایجاد کنند. در حالی که ارسال پیام های کوتاه از طریق پیامک انبوه بازخورد بیشتری خواهد داشت، گاهی ممکن است بخواهید محتوای طولانی تر همراه با تصاویر برای مشترکین خود بفرستید در نتیجه ارسال ایمیل مسیر ارتباطی بهتری خواهد بود.



در ادامه ما قصد داریم مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ را برای شما بشماریم تا بتوانید انتخاب بهتری برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان داشته باشید.

ایمیل مارکتینگ


تفاوت بین ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

بازاریابان و صاحبان مشاغل دائما به دنبال بهترین راه برای جلب توجه مصرف کنندگان هستند. در زمانی که همه ی رسانه های به نوعی در حال تبلیغ محصول یا خدماتی هستند جلب توجه مخاطب اولین گام بازاریابی و فروش است. استفاده از بازاریابی پیامکی گزینه ی مورد علاقه ی هر کسب و کاری است و طبق آمار 77 درصد مشتریان از اینکه پیامک های تبلیغاتی دریافت کنند رضایت دارند. تحقیقات نشان داده است نرخ تعامل اس ام اس مارکتینگ 6 الی 8 برابر ایمیل مارکتینگ است. اجازه دهید تفاوت بین ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ را در چند دسته مورد بررسی قرار دهیم:  

میزان دیده شدن

طبق آمار در بازاریابی پیامکی 98 درصد از پیامک های ارسال شده توسط مخاطبان باز و خوانده می شود در حالی که در ایمیل مارکتینگ تنها 20 درصد از ایمیل های شما توسط مخاطب دیده و مطالعه می شود.  

نرخ کلیک

آمار نشان می دهد اگر در پیامک های تبلیغاتی خود به یک لینک پیوند دهید میزان باز شدن آن توسط مخاطب 29 درصد است در حالی که لینک های پیوند شده در یک ایمیل تنها توسط 2.5 درصد از مخاطبان باز می شوند.  

استقبال مخاطب

بازاریابی پیامکی به مشتریانی نیاز دارد که به صراحت انتخاب کنند جزئی از کمپین شما باشند بنابراین لیست شما فقط شامل مشتریانی می شود که می خواهند پیامک های شما را دریافت کنند. در مقابل ایمیل ها معمولاً با سرعت بیشتری به لیست های بزرگتر و البته ناشناس ارسال می شوند و ممکن است در این لیست افرادی مایل به دریافت تبلیغات ایمیلی شما نباشند و یا حتی هفته ها ایمیل خود را چک نکنند در نتیجه حتی از رسیدن یا نرسیدن پیامتان به مشتری بی اطلاع خواهید بود. طبق تحقیقات کمتر از 3 درصد از پیامک های تبلیغاتی به عنوان هرزنامه محسوب و قبل از خوانده شدن پاک می شوند در حالی که این عدد در ایمیل مارکتینگ بیش از 50 درصد است.  

کثرت

کسب و کاری های کمی از بازاریابی پیامکی استفاده می کنند در حالی که ممکن است یک فرد در طول روز بیش از 50 ایمیل تبلیغاتی دریافت کند در نتیجه احتمال دیده شدن کسب و کار شما در میان انبوه ایمیل های تبلیغاتی روزانه بسیار کم خواهد بود.  

نرخ موفقیت

معمولا بین 5 تا 90 دقیقه طول می کشد که یک فرد متوجه شود یک ایمیل جدید دریافت کرده و آن ایمیل را باز کند در حالی که به طور معمول افراد پیامک های خود را در 2 دقیقه ی اول چک و مطالعه می کنند.  

هزینه

اس ام اس مارکتینگ یکی از مقرون بصرفه ترین روش های ارسال پیام به تعداد زیادی از افراد است، البته ممکن است هزینه های آن از یک ارائه دهنده تا ارائه دهنده ی دیگر متفاوت باشد. در مقابل هزینه های ایمیل مارکتینگ بسته به ارائه دهنده، اندازه ی لیست، فرکانس ارسال ایمیل و ویژگی های دیگر ممکن است به طور چشمگیر و متفاوتی زیاد باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی هزینه ها و ویژگی های یک سامانه ی پیامکی خوب می توانید با مشاوران گروه تبلیغاتی هما تماس بگیرید.

ایمیل مارکتینگ


چه زمانی از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنیم؟

اگر پیام شما باید در یک بازه ی زمانی خاص خوانده شود و پاسخ بگیرد استفاده از اس ام اس مارکتینگ برای شما مناسب تر است. پیام های شما می تواند حاوی محتوای متنوعی باشد، مانند: اعلام تخفیف محدود محصولات در زمان مشخص یادآوری مناسبت ها بروزرسانی ها و اعلان های فوری تبریک تولد و یا سایر مناسبت های شخصی تأیید خرید ارسال اطلاعات مختلف مرتبط با کسب و کار شما  

مزایای اس ام اس مارکتینگ

زمان: پیام کوتاه به شما این امکان را می دهد که پیام های مهم خود را مستقیماً و بدون فوت وقت به دست مشتریان برسانید.



نرخ موفقیت بالا: نرخ باز شدن و مطالعه ی هر پیامک تبلیغاتی توسط مخاب نزدیک به 98درصد است در نتیجه می توانید مطمئن باشید که مخاطب پیام شما را می بیند.



ساده و مختصر: پیام کوتاه با محدودیت 160 کاراکتر شما را مجبور می کند پیام خود را با مهمترین اطلاعات پر کنید و در کوتاه ترین حالت ممکن بهترین پیشنهادات را عرضه کنید در نتیجه در وقت شما و مخاطب صرفه جویی خواهد شد و تاثیرگذاری متن نیز بیشتر خواهد بود.



شخصی سازی: ارسال پیامک انبوه این امکان را به شما می دهد که پیامک های خود را برای دسته های مختلف از مخاطبان شخصی سازی کنید در نتیجه احساس صمیمیت و اعتماد بیشتری بین شما و مخاطب ایجاد می شود.





بدون نیاز به اینترنت: پیامک انبوه از طریق شبکه تلفن همراه ارسال می شود و مشتریان می توانند بدون اتصال به اینترنت پیام شما را دریافت کنند.

ایمیل مارکتینگ


چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

اگر اطلاعاتی که می خواهید به مخاطب برسانید به زمان حساس نیستند یا پیام طولانی تری برای ارسال دارید ایمیل مارکتینگ بهترین گزینه برای برقراری ارتباط است. در بازاریابی ایمیلی می توانید تصویر، صدا یا گرافیک خاصی را برای تاثیرگذاری بیشتر با محتوای خود همراه کنید. در واقع موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ گزینه های زیر است: ارسال خبرنامه ارسال محتوای آموزشی طولانی ارائه ی اطلاعات محصولات مانند بروشور اعلام اطلاعیه های خبری یا بروزرسانی های مختلف البته باید در نظر داشته باشید روزانه 269 میلیارد ایمیل ارسال می شود و تقریبا نیمی از آنها در دسته ی اسپم و هرزنامه قرار می گیرند و هرگز خوانده نمی شوند.  

تعامل ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

اگر می خواهید بازخورد بهتری از بازاریابی پیامکی بگیرید بهتر است آن را با یکی از روش های تبلیغاتی دیگر مانند ایمیل مارکتینگ ترکیب کنید، به طور مثال: می توانید برای تشویق مشتریان جهت عضویت در لیست خبرنامه های هفتگی ایمیلی یک پیامک ارسال کنید. رسید تأیید سفارش را از طریق ایمیل ارسال کنید و روند ارسال را از طریق پیامک اطلاع رسانی کنید. می توانید برای اطلاع رسانی درباره ی ارائه ی یک محصول جدید، یک ایمیل حاوی عکس یا بروشور ارسال کنید و برای اعلام تخفیف های جدید فصلی یا ماهانه از پیام کوتاه استفاده کنید.