نکاتی درباره اهمیت تایپوگرافی برای سایت شما

مدیر فنی چهارشنبه 1399/08/28

هنگام خواندن یک مطلب یا دیدن یک تصویر ما بیشتر روی نوشته های آن تمرکز می کنیم و به ندرت متوجه طراحی و یا شکل ظاهری آن می شویم. به طور کلی می توان حالات و احساسات مختلفی را با تغییر لحن یک نوشته به مخاطب منتقل کرد اما در پشت صحنه همیشه یک طراح ساعت ها وقت صرف کرده است تا شما بتوانید با ویژگی های ظاهری متن نیز ارتباط برقرار کنید. تایپوگرافی یکی از روش های انتقال اطلاعات و مفاهیم مختلف با استفاده از ترکیب متن با عناصر مختلف طراحی است که در آن بیشتر بار انتقال معنا بر دوش تصویری که ارائه می شود است.

تایپوگرافی

تایپوگرافی چیست؟


تایپوگرافی هنر تنظیم حروف و متن است به گونه ای که نوشته را خوانا، زیبا و از نظر بصری برای خواننده جذاب کند. عناصر مهم تایپوگرافی فونت، شکل ظاهری و ساختار طراحی است که از آن برای ایجاد احساسات و انتقال یک مفهوم خاص استفاده می شود. به طور خلاصه تایپوگرافی همان چیزی است که متن را زنده می کند.

قدمت این صنعت به اوایل قرن 11 و پیش از اختراع ماشین های تایپ بر می گردد. قبل از عصر دیجیتال تایپوگرافی یک کار تخصصی بود که برای تولید کتاب، مجلات و انجام کاری های دولتی و عمومی از آن استفاده می شد و اولین نمونه ی استفاده از آن را می توان در کتاب مقدس گوتنبرگ مشاهده کرد که انقلابی در چاپ تایپوگرافی در غرب محسوب می شود. با همه گیر شدن اینترنت و رایانه انفجاری خلاقانه در هنر تایپوگرافی به وجود آمد. ناگهان طراحان در حوزه های مختلف موفق به طراحی و تولید فونت های بسیار شدند که باعث شد صنعت تایپوگرافی از لحاظ بصری متنوع تر از هر زمان دیگری شود.

 

چرا تایپوگرافی سایت مورد توجه قرار گرفته است؟


در عصر دیجیتال تایپوگرافی تنها انتخاب یک فونت زیبا نیست بلکه تاثیری بسزایی در برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال اطلاعات دارد. تایپوگرافی خوب یک سلسله مراتب بصری قوی ایجاد می کند، جذابیت گرافیکی سایت را شکل می دهد و لحن کلی یک محصول را مشخص می کند. تایپوگرافی باید کاربران شما را راهنمایی کند، خوانا و قابل فهم باشد تا یک تجربه کاربری عالی برای کاربر ایجاد کند.

ساخت یک برند موفق


یک تایپوگرافی خوب پس از مدتی می تواند شناسه ی محصولات و شما و نشانگر برند شما باشد.

تاثیرگذاری بر مخاطب


انتخاب صرفا یک فونت زیبا اثرگذاری پیام شما را بیشتر نمی کند اما یک تایپوگرافی خوب تاثیر عمیقی بر درک مخاطب از اطلاعات ارائه شده می گذارد.

جلب توجه مخاطب


یک تایپوگرافی خوب سایت شما را از نظر بصری تحریک کننده و به یادماندنی می کند و می تواند تفاوت ماندن یک دقیقه یا نیم ساعت در سایت را برای یک مخاطب ایجاد کند.

تایپوگرافی سایت



عناصر مختلف تایپوگرافی


برای آشنایی با تایپوگرافی ابتدا باید با 7 عنصر اصلی طراحی تایپی آشنا شوید:

فونت


استفاده از یک فونت مناسب به متن شما شخصیت می دهد و مهم است که به عنوان یک طراح دقیق و موفق برای حفظ سادگی و تاثیرگذاری متن از فونت های مختلف و عجیب در نوشتار خود استفاده نکنید. حداکثر فونت هایی که شما در یک متن مجاز به استفاده از آن هستید 3 عدد است.

کنتراست


یکی از مهمترین بخش های طراحی حفظ کنتراست تصویر و متن است. اکثر طراحان با ایجاد فضاهای مختلف، استفاده از رنگ ها، سبک ها و اندازه های متنوع سعی در ایجاد تضاد و کنتراست در متن جهت جلب توجه بیشتر مخاطب دارند.

ثبات


برای اینکه متن شما بتواند اطلاعات را در قالب قواعد نوشتاری مشخص به مخاطب منتقل کند نیاز به ثبات در شکل، طرح و اندازه دارد. بی ثباتی عناصر طراحی در متن موجب گیج شدن مخاطب می شود.

فضای سفید


فضای سفید در متن همین خطوط فاصله گذار بین سطرهای یک نوشته و یا انواع حاشیه ها است. اهمیت فضای سفید معمولا توسط مخاطبین درک نمی شود اما یک طراح می داند که می تواند با کم و زیاد کردن فضای سفید در متن توجه مخاطب را جلب یا او را گیج و خسته کند.

هم ترازی


شکل ظاهری متن در نگاه مخاطب اهمیت زیادی دارد. ترازبندی متن فرآیند متحد سازی و ترکیب متن، گرافیک و تصاویر برای اطمینان از وجود فاصله و اندازه مساوی بین هر عنصر است که تاثیر زیادی بر مرتب بودن و ظاهر کلی آن دارد.

رنگ


رنگ یکی از مهیج ترین عناصر تایپوگرافی است. اینجا همان جایی است که طراحان می توانند خلاقیت خود را شکوفا و یک ارتباط خوب و دقیق بین محتوا و مخاطب برقرار کنند.

 سلسله مراتب


ایجاد سلسله مراتب یکی از مهمترین اصول تایپوگرافی است. سلسله مراتب تایپوگرافی با هدف ایجاد تمایز بین قسمت های مهم و غیر مهم متن انجام می شود تا بتوان اطلاعات را در کوتاه ترین حالت ممکن به مخاطب منتقل کرد. به طور مثال می توان به جایگاه و اندازه ی فونت عنوان اصلی، عنوان فرعی، متن اصلی و پاورقی در یک نوشته اشاره کرد.

تایپوگرافی سایت



اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت


امروزه مهمترین استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت است. قبل از انتخاب یک فونت باید بدانید مایلید استفاده از آن چه تاثیری بر مخاطب بگذارد.

شخصیت سازی


شاید برای شما قابل باور نباشد اما تایپوگرافی سایت شما نشان دهنده ی شخصیت شما و نوع ارتباطی که مایلید با مخاطب برقرار کنید است. میخواهید در نظر مخاطب باهوش به نظر برسید یا بامزه؟ مدرن یا کلاسیک؟ تایپوگرافی در طراحی برند شما و بیان مشخصات آن تاثیر زیادی دارد.

تناسب با لحن


فونت مورد نظر شما باید با محتوای مطلبی که قصد بیان آن را دارید و لحن شما هماهنگ و متناسب باشد. به طور مثال اگر قصد بیان یک مطلب جدی و علمی دارید ظاهر نوشته ی شما باید ساده و به دور از هر گونه حواس پرتی برای مخاطب باشد.

عملکرد سایت


اگر تولید محتوای سایت شما مفید باشد و ظاهر فوق العاده و مناسبی داشته باشد اما سایت شما کند، شلوغ و یا پر از لینک هایی باشد که با یک کلیک ناخواسته فعال می شوند یقینا تاثیر مثبتی روی مخاطب نخواهد داشت. در نتیجه باید عملکرد سایت شما نیز دقیق و قابل اطمینان باشد و سرعت سایت خوبی داشته باشید.

الهام بگیرید


اگر هنوز مطمئن نیستید که دقیقا چه چیزی از تایپوگرافی می خواهید و یا چه سبکی خوب یا بد است می توانید با بررسی سایت های مشابه اطلاعات مفیدی کسب کنید و الهام بگیرید.