رابط کاربری و طراحی UI چیست و چرا اهمیت دارد؟

مدیر فنی چهارشنبه 1399/07/30


طراحی رابط کاربری، User Interface یا به اختصار طراحی UI در فناوری اطلاعات به طراحی رابط کاربری برای نرم افزار، وب سایت یا اپلیکیشن ها گفته می شود که با هدف تسهیل قابلیت استفاده و بهبود تجربه ی کاربر صورت می گیرد. به زبان ساده رابط کاربری امکان تعامل بین کاربر با یک برنامه یا دستگاه را فراهم می کند. یه طور مثال فرض کنید میخواهید در یک سایت نظر خود را ثبت کنید، جدول نام و ایمیل، قسمت نوشتن نظر، دکمه ی تایید و هر چیزی که این امکان را به شما می دهد که نظر خود را ثبت کنید رابط کاربری محسوب می شود. رابط UI و تجربه UX مکمل هم محسوب می شوند.


رابط UI / طراحی UI


چرا داشتن طراحی UI خوب در طراحی سایت مهم است؟


یک طراحی UI خوب از این نظر مهم است که درک بهتر محصولات شما را برای مخاطبان هدف آسان می کند. به عبارت دیگر طراحی UI از این نظر اهمیت دارد که می تواند بازدیدکنندگان بالقوه را به مشتری و دنبال کننده ی شما تبدیل کند زیرا تعامل بین کاربر و وب سایت یا نرم افزار را تسهیل کرده و ارتباط مناسب بین محصول شما و کاربر را برقرار می کند. رابط کاربری نه تنها بر زیبایی شناسی متمرکز است بلکه پاسخگویی، کارآیی و دسترسی وب سایت را نیز به حداکثر می رساند. یک طراحی UI خوب ترکیبی بی نقص از طراحی بصری، تعامل و معماری اطلاعات است.


طراحی بصری


طراحی بصری با اجرای دقیق فونت، سایز قلم، رنگ ها و تصاویر ارزش زیبایی شناختی سایت را بالا می برد و اگر به صورت حرفه ای انجام شود یک صفحه زیبا بدون اینکه در عملکرد یا محتوای آن اخلالی ایجاد کند، می سازد.


طراحی تعاملی


طراحی تعاملی نحوه تعامل کاربران با سایت یا دستگاه مورد نظر را بررسی می کند. یک طراحی تعاملی عالی نه تنها نحوه تعامل فرد با یک سیستم را پیش بینی می کند بلکه مشکلات احتمالی را نیز پیش بینی کرده و رفع می کند، همچنین ممکن است روش های جدیدی را ابداع کند که از طریق آن سیستم با کاربران تعامل برقرار کرده و به آنها پاسخ دهد.


رابط UI / طراحی UI


معماری اطلاعات


معماری اطلاعات برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات مورد نیاز برای انجام کارهای مختلف طراحی شده است به این معنا که اطلاعات برحسب نیاز و استفاده کاربران تهیه و دسته بندی می شود. برای دسترسی راحت تر کاربران به این اطلاعات از برچسب، هشتگ و فیلتر استفاده می شود.


انتخاب عناصر طراحی UI


هر چه یک طراحی UI زیباتر، خاص و مختصرتر باشد تجربه ی UI بهتری برای کاربر ایجاد می کند. عناصر زیر تشکیل دهنده یک طراحی UI خوب و هوشمندانه هستند: اجزا اصلی مانند کلید ها، اتصالات، کادرها اجزا متحرک مانند منوها، قسمت جستجو و آیکون ها مولفه های اطلاعاتی مانند راهنمای استفاده، اعلان ها، قسمت مربوط به پیام ها و دانلودها قسمت اطلاعات محصول، خرید و تماس با پشتبانی صفحات آکاردئونی مجزا زمان انتخاب اینکه چه عنصری را در طراحی UI قرار بدهید یا نه بهتر است که سطح تعامل را معیار قرار دهید، به عنوان مثال استفاده از یک عنصر ممکن است در فضای شما کمی صرفه جویی کند اما کاربر را بی دلیل تحت فشار قرار دهد، این انتخاب ممکن است در نهایت به یک تجربه UI بد منجر شود.


نکات مهم در طراحی UI


یک طراحی UI کامل از شناخت کاربران و همچنین شناخت تمایلات، ترجیحات، مهارت ها و اهداف آنها حاصل می شود و بهتر است نکات زیر را برای داشتن یک طراحی UI خوب به خاطر بسپارید: رابط های UI ساده بهترین هستند. از زبان واضح استفاده کنید و از به کار گرفتن عناصر پیچیده خودداری کنید. با استفاده از عناصر مشترک UI ثبات طراحی خود را حفظ کنید. از عناصری استفاده کنید که کاربران با آنها آشنا هستند و قبلا از آنها استفاده کرده اند، این انتخاب راحتی و رضایت کاربر را تضمین می کند. در صفحه آرایی هوشمند و هدفمند باشید. به مهمترین جنبه های سایت یا سیستمی که در حال طراحی آن هستید توجه کنید و سعی کنید آن را در طراحی نشان دهید. برای جلب توجه کاربر به یک مولفه خاص یا مشخص باید از رنگ ها و بافت های مختلف استفاده کنید. برای افزایش خوانایی مطالب از حروف چاپی استفاده کنید. برای کاهش حجم طراحی در صورت لزوم از پیش فرض ها استفاده کنید.


5 اشتباه رایج 



  1. عدم اجرای یک طراحی کاربر محور: این بخش به راحتی قابل چشم پوشی نیست زیرا یکی از جنبه های مهم طراحی UI است. هنگام طراحی باید نیازها و ترجیحات کاربران را در اولویت قرار دهید و بی توجهی به آنها تأثیر منفی بر تجارت شما خواهد گذاشت.

  2. عدم یادگیری بیشتر درباره مخاطب هدف: هنگام طراحی خود را به جای کاربر قرار دهید و سعی کنید بر اساس سلیقه ی او طراحی کنید. فقط به آنچه مشتری دوست دارد فکر کنید و در صورت امکان نظرسنجی انجام دهید یا با مشتریان مصاحبه کنید تا بدانید دقیقا به چه چیزی نیاز دارند.

  3. استفاده بیش از حد از جلوه های ویژه: برای بهینه سازی طراحی بهتر است استفاده از طراح های چند بعدی و انیمیشن را کم کنید.

  4. کمبود وقت: فشار رسیدن به ضرب الاجل ها و حجم زیاد کار باعث می شود طراح قبل از اینکه طراحی را شروع کند از جستجو برای الهام گرفتن و تولید خلاقانه محروم بماند.

  5. ارائه ی طراحی های اولیه ی پیش از حد: انجام طراحی های مقدماتی و اصطلاحا اِتود زدن برای اینکه بدانیم دقیقا چه چیزی میخواهیم کمک کننده است اما اگر بیش از اندازه درگیر آن شوید بیشتر شما را گیج خواهد کرد.