راهکارهایی برای کاهش نرخ پرش

مدیر فنی شنبه 1399/08/17

مهمترین سوالی که باید این نوشته را با آن آغاز کنیم این است که نرخ پرش چیست. نرخ پرش به درصد بازدید کنندگانی گفته می شود که بدون انجام اقدامی از قبیل کلیک کردن روی پیوندها، پر کردن فرم یا خرید از یک صفحه وب خارج می شوند و محاسبه ی آن به سه دلیل اهمیت دارد:

نرخ پرش



  1. اینکه شخصی به سرعت سایت شما را ترک کند به این معنی است که جذب نشده در نتیجه شما یک مشتری بالقوه را از دست دادید.
 

  1. نرخ پرش ارتباط مستقیمی با الگوریتم های گوگل و رتبه بندی سایت ها دارد. هر چه نرخ پرش سایت شما بالاتر باشد رتبه ی شما کمتر خواهد بود.
 

  1. نرخ پرش بالا نشانگر این است که سایت شما دارای مشکلاتی در زمینه محتوا، تجربه کاربر و یا طراحی است.

نرخ پرش


نرخ پرش متوسط چیست؟

  طبق گزارشی که در سایت GoRocketFuel.com اعلام شده، متوسط ​​دامنه نرخ پرش بین 41 تا 51 درصد است. با این حال محسبه ی نرخ پرش طبیعی به میزان زیادی بستگی به کسب و کار شما و ترافیک سایت دارد. به طور مثال میتوان گفت سایت های مرتبط با تجارت الکترونیک کمترین نرخ پرش یعنی چیزی بین 20 تا 40 درصد را دارند اما وبلاگ های شخصی ممکن است تا 90درصد نیز نرخ پرش داشته باشند. بنابراین اگر قصد میانگین گیری از سایت خود را دارید بهتر است آن را با سایت های مشابه مقایسه کنید و همچنین میزان ترافیک سایت را نیز در نظر داشته باشید.

نرخ پرش

 

نرخ پرش در مقابل نرخ خروج

نرخ پرش و نرخ خروج یک تفاوت بزرگ با یکدیگر دارند، نرخ پرش درصد افرادی است که در یک صفحه قرار می گیرند و می روند اما نرخ خروج درصد افرادی است که به طور مثال در صفحه ی 1 روی لینک کلیک می کند و وارد صفحه ی 2 می شود و سپس مرورگر را می بندد. به این دلیل که مخاطب در صفحه ی 1 روی یک لینک کلیک کرده است و در صفحه ی 2 خارج نشده است بلکه به طور کلی مرورگر را بسته است نرخ پرش محسوب نمی شود. اگر در سایت خود با نرخ بالای خروج مواجه شدید نگران نباشید این مشکل به راحتی قابل حل است.  

چرا نرخ پرش اتفاق می افتد؟

  برای اینکه بدانید چرا ممکن است کسی به سرعت صفحه ی شما را ترک کند بهتر است یک مثال بزنیم: فرض کنید شما دنبال یک مخلوط کن جدید هستید و در گوگل "خرید مخلوط کن با حمل و نقل رایگان" را جستجو می کنید و یکی از نتایج را که تبلیغات "خرید مخلوط کن با حمل و نقل رایگان" است را باز می کنید اما به جای صفحه فرود در مورد مخلوط کن به صفحه ی اصلی یک سایت مرتبط و حتی نامرتبط وارد می شوید در نتیجه صفحه را می بندید و به نتایج گوگل باز می گردید.   اگر صفحه ی سایت شما شلوغ یا زشت باشد نیز ممکن است بازدید کننده آن را به سرعت ترک کند زیرا شکل ظاهری سایت آن چیزی است که مخاطب با آن شما را قضاوت می کند.   درست است که ظاهر زیبای سایت در جلب توجه بازدید کننده اهمیت دارد اما مهمتر از همه این است که سایت شما باید تجربه کاربری خوبی برای کاربر ایجاد کند و استفاده از آن آسان باشد، در واقع هر چه کار کردن با سایت راحت تر باشد نرخ پرش کمتر خواهد بود. گاهی نرخ پرش معنای بدی ندارد و آن زمانی است که هر چه بازدید کننده نیاز داشته به او داده اید، به طور مثال یک صفحه در مورد دستور پخت گراتن بادمجان است و منطقا مخاطب بعد از خواندن کل دستور غذا صفحه را می بندد و این نتیجه ی بدی نیست.  

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟



  1. می توانید در قالب ویدیو تولید محتوا کنید و یا از ویدیو های موجود در یوتیوب استفاده کنید. داده ها نشان می دهد که نرخ پرش صفحات دارای ویدیو به میزان قابل توجهی پایین تر از صفحات بدون ویدیو است و این تفاوت تقریبا 11 درصد تخمین زده شده است و زمانی که افراد در صفحات دارای ویدیو میگذرانند تقریبا 2.5 برابر سایر صفحات است.
   

  1. استفاده از عناوین و جملات جذاب در قسمت های مرده ی سایت می تواند مخاطب را درگیر و به این صورت نرخ پرش را کاهش دهد. نمونه از جملات جذاب که توجه مخاطب را جلب می کند:
دقت کنید که  ... سوال این است ... با این وجود … این باعث شد فکر کنم ... تحقیقات نشان می دهد که ... اجازه دهید یک داستان برایتان بگویم ...  

  1. طبق تحقیقات گوگل ثابت شده است که هر چه سرعت بارگذاری صفحه آهسته تر باشد نرخ پرش بالاتر است. افراد در فضای مجازی کم طاقت هستند و نمی توانند برای لود شدن صفحه ی شما زیاد منتظر بمانند. البته با استفاده از روش هایی می توانید سرعت بارگذاری صفحه خود را اصلاح کنید. در قدم اول باید بدانید چه مقدار طول میکشد تا سایت شما برای بازدید کننده لود شود، در قدم بعدی باید عواملی که موجب کند شدن سایت هستند را شناسایی و حذف کنید. به طور مثال عکس های زیاد و سنگین در صفحه ی اول یکی مهمترین عوامل کند شدن سایت است در نتیجه بهتر است با کم کردن یا تغییر سایز تصاویر این مشکل را برطرف کنید. فایل های اضافه و لینک های بیهوده را حذف کنید یا به صفحات دیگر پیوند دهید تا صفحه فرود شما خلوت شود.
 

  1. از الگوی معرفی PPT استفاده کنید. بسیاری از افراد بر اساس آنچه "بالای صفحه" می بینند تصمیم می گیرند صفحه شما را ترک کنند یا در آن بمانند. یکی از بهترین کارها برای جلب نظر مخاطب نوشتن یک مقدمه است که او را به ماندن در صفحه و خواندن آن ترغیب کند. "PPT" مخفف Promise، Proof و Transition است. به این معنا که شما در ابتدا وعده ای می دهید، سپس با بیان آن جلب اعتماد می کنید و در نهایت آنها را به پایان یک نوشته یا مطلب برای گرفتن پاسخ هایشان راهنمایی می کنید.

نرخ پرش



  1. خواندن مطالب خود را آسان کنید. اگر متن شما نامرتب و صفحه ی شما شلوغ باشد مسلما مخاطب مایل به خواندن آن نیست پس با رعایت نکات زیر محتوای خود را زیبا و قابل خواندن کنید.
ایجاد فضای سفید با رعایت فاصله بین خطوط به مخاطب کمک می کند که با دقت خطوط را دنبال کند، پاراگراف های بزرگ را به پاراگراف های کوچکتر تقسیم کنید تا مطالعه و درک آن آسان تر شود، اندازه ی فونت شما باید مناسب باشد تا بازدید کننده مجبور نباشد به سختی دنبال کلمات بگردد، از عناوین برای دسته بندی مطلب خود استفاده کنید تا دقت نوشته ی خود را به مخاطب نشان دهید و پیگیری مطلب را برای او آسان کنید.  

  1. بهبود سئو به شما کمک می کند تا بهتر در موتورهای جستجو دیده شوید و رتبه ی بالاتری بگیرید در نتیجه نرخ پرش شما را کاهش می دهد.
 

  1. پیوندهای داخلی را به صفحه ی خود اضافه کنید. احتمالاً می دانید که لینک های داخلی برای سئو سایت بسیار مناسب هستند و به بهبود نرخ پرش شما کمک کنند. اما چطور این کار را انجام می دهد؟ پیوندهای داخلی افراد را به صفحات دیگر سایت شما می فرستد در نتیجه نرخ پرش کاهش می یابد.
 

  1. همانطور که گفتیم یک سایت با طراحی بد مخاطب را ناامید می کند اما در مقابل آن اگر سایت خوبی دارید وقت آن است که بازدید کننده را با یک طراحی شگفت انگیز جذب کنید. ارائه ی طراحی جدید با استفاده از رنگ ها و منوهای جذاب نرخ پرش سایت را کاهش خواهد داد.
 

  1. اگر مخاطب نتواند در 3 ثانیه ی اول ورود به سایت چیزی را که می خواهد پیدا کند به احتمال زیاد سایت را ترک کرده و نرخ پرش شما افزایش پیدا می کند پس بهتر است مطالب کوتاه و دارای عنوان بندی باشد. ارائه ی منوهای جانبی مانند فهرست یا آرشیو مطالب یک روش خوب برای نگه داشتن بازدید کننده در سایت است.
 

  1. طراحی سایت خود را برای مرورگرهای موبایلی به روز کنید. در حال حاضر 57 درصد از بازدید سایت ها از طریق تلفن همراه انجام می شود در نتیجه مهم است که سایت شما در مرورگرهای موبایلی کامل و زیبا به نظر برسد.