نکاتی برای تهیه ی چک لیست طراحی سایت

مدیر فنی چهارشنبه 1400/08/19

شخصیت خود را به عنوان یک طراح سایت چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا قبل از شروع طراحی مجموعه ای از چک لیست ها و اتودهای اولیه دارید یا ترجیح می دهید ابتدا کار را شروع کنید و با روند کار پیش بروید؟ اگر به عنوان یک طراح سایت ایده آلیست مدام اتود می زنید و بر اساس چک لیست طراحی انجام می دهید این مطلب می تواند برای شما مفید باشد تا انسجام بیشتری به روند کار خود بدهید.

چک لیست طراحی سایت آیا محدودیتی در طراحی سایت برای خود در نظر می گیرید؟ بیشتر ما فکر می کنیم محدودیت ها مانع خلاقیت می شوند. با این حال با توجه به اینکه گرایش بشر به کار در محدودیت ها و یافتن راه های خلاقانه برای پیدا کردن بهترین و راحت ترین راه حل است باید گفت باید گفت محدودیت مانع خلاقیت نیست. به طور مثال ترفند های یادگیری و یا تقلب در شب های امتحان را در نظر بگیرید، خلاقیتی که محدودیت زمانی برای ما در این شب ها ایجاد می کند معمولا کمک می کند مباحثی که طی چند ماه یاد نگرفتیم را چند ساعته یاد بگیریم. پس بد نیست در چک لیست طراحی سایت برای خود عناصر مهم و البته محدود کننده را در نظر بگیرید. اگر خود را یک طراح سایت می دانید که طراحی کاربر محور را انجام می دهد به احتمال زیاد اصول مختلف و زیادی را در طراحی خود رعایت می کنید. به عبارت دیگر شما با پیروی از روش های مختلف طراحی و در نظر گرفتن الگوهای تفکر متنوع محدودیت هایی را به خود تحمیل می کنید که ممکن است موجب بروز خلاقیت های جدیدی در طراحی و ساخت یک سایت شود. برای بررسی این محدودیت ها بد نیست نگاهی به ویژگی های اصلی یک طراحی سایت کاربر محور بیندازیم: طراحی مبتنی بر درک صریح کاربران، وظایف و محیط آنها است. نظر کاربران در طول طراحی و توسعه به عنوان اصل در نظر گرفته می شود. طراحی با ارزیابی کاربر محور انجام و تصحیح می شود. این طرح به تجربه کاربر واکنش نشان می دهد. تیم طراحی شامل مهارت ها و دیدگاه های متفاوت است تا درک کاربر راحت تر صورت بگیرد.

در نظر گرفتن تمام این ویژگی ها کار سختی در طراحی سایت است اما بهتر است برای بهبود کار و تجربه ی کاربر آن را به عنوان یک اصل اساسی در چک لیست طراحی سایت قرار دهید. چک لیست طراحی سایت

نکات مهم در تهیه ی چک لیست طراحی سایت

  1. با بررسی نیازها شروع کنید

یکی از مهمترین نکاتی که باید در چک لیست طراحی سایت در نظر داشته باشید شناسایی نیازهای کاربر است. اگر نمی دانید کاربر چه نیازهایی دارد در طراحی موفق نخواهید بود. برای این کار باید تحقیق کنید، داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و حتی با کاربران صحبت کنید و تحقیقات میدانی انجام دهید. داشتن همدلی صرف با کاربر فرضی چندان دقیق و راهگشا نیست، علاوه بر این بهتر است به یاد داشته باشید آنچه که کاربران می خواهند همیشه چیزی نیست که به آن نیاز دارند.

  1. کارهای تکراری را انجام ندهید

اگر قبلا یک مسیر خوب برای طراحی سایت پیدا کرده اید بهتر است از تجربیات خود استفاده کنید و هر بار طراحی را از صفر شروع نکنید. اگر می توانید از طرح های از پیش آماده شده استفاده کنید و به هدف خود برسید لزومی ندارید مجددا خودتان آنها را انجام دهید. بهتر است روی کارهایی تمرکز کنید که فقط شما قادر به انجام آن هستید و یا قبل از شما انجام نشده است.

  1. بر اساس اطلاعات اقدام به طراحی کنید

یکی از اصولی که باید در چک لیست طراحی سایت قید کنید بررسی اطلاعات موجود است. در بسیاری از  موارد می توانید با نگاهی به نحوه ی استفاده از خدمات و امکانات موجود اقدام به طراحی کنید. اجازه دهید اطلاعات موثق و تجربیات شما را در تصمیم گیری هدایت کنند نه حدس و گمان های بی پایه و اساس. البته بهتر است با انجام نمونه سازی و آزمایش با مخاطبان خود اقدام به جمع آوری اطلاعات و تجزیه ی و تحلیل آنها کنید.

  1. اصل سادگی را رعایت کنید

طراحی ساده و اصطلاحا مینیمال به ظاهر آسان به نظر می رسد اما واقعیت این است که برای رعایت اصل سادگی در طراحی سایت باید سخت کار و تمرین کنید. برای اینکه موفق شوید یک طرح ساده و کاربردی ارائه دهید باید سخت کوشی و تمرین زیاد را در چک لیست طراحی خود قرار دهید.

  1. از تکرار نترسید

اگر طرح اولیه ی شما کار نمی کند و یا مورد پسند مخاطب نیست از تغییر و اصلاح آن نترسید. هر شکست زمینه ساز یک درس، تجربه و موفقیت است پس آنقدر طراحی و اصلاح جزئیات را تکرار کنید تا به نمونه ی مورد نظر خود برسید.

  1. طراحی شما باید برای همه قابل استفاده باشد

یکی از مهمترین نکاتی که باید در چک لیست طراحی سایت در نظر بگیرید طراحی سایت برای طیف گسترده ای از مخاطبان است. به طور کلی هر چیزی که طراحی می کنید باید برای همه قابل استفاده و خوانا باشد. اکثر افرادی که برای رفع نیازهای خود به موتورهای جستجو مراجعه می کنند تخصص خاصی ندارند و در پی رفع یک نیاز و سوال هستند در نتیجه باید در طراحی خود افرادی که با فضای اینترنت ناآشنا هستند را در اولویت قرار دهید.

  1. طراحی بصری سایت باید قابل درک باشد

استفاده از عناصر سخت و پیچیده در طراحی بصری سایت چندان مطلوب نیست. شما قرار نیست یک اثر هنری برای تزئین یک دیوار خلق کنید. یکی از مهمترین بخش های چک لیست طراحی سایت طراحی بصری قابل درک برای همه است.

  1. ثابت قدم باشید اما یکنواخت نباشید

نوآوری را باید در راس کارهای خود در چک لیست طراحی سایت قرار دهید. مهم است که از زبان و الگوهای طراحی یکسان استفاده کنید اما نباید عنصر نوآوری و خلاقیت را فراموش کنید.

  1. خدمات رسانی را در اولویت قرار دهید

خدمات چیزی است که به مردم در انجام کاری کمک می کند. وظیفه ما کشف نیازهای کاربر و ساخت فضایی برای ارائه خدماتی است که پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

  1. با دیگران مشورت کنید

بهتر است همیشه دوستان و همکارانی را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید در مورد ایده، اهداف و شکست های خود با آنها مشورت کنید. این اشتراک گذاری ها به شما در اصلاح خود و طراحی هایتان کمک بسیاری می کند.