طراحی سایت ریسپانسیو چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدیر فنی دوشنبه 1399/09/24

در سالیان گذشته تعداد کاربرانی که با استفاده از تلفن همراه در فضای آنلاین فعالیت می کنند به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. موتور جستجو گوگل نیز در تعریف الگوریتم های خود برای ارتقا رتبه ی یک سایت فاکتور " ریسپانسیو بودن" و در ترجمه فارسی " واکنش گرا بودن "را معیار مهمی برای شناسایی یک سایت خوب و کاربردی معرفی کرده است. در نتیجه اگر به عنوان صاحب یک سایت و کسب و کار آنلاین می خواهید سایت شما در موتورهای جستجو دیده شود و مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید باید طراحی سایت ریسپانسیو را به عنوان یک اصل مهم و تاثیرگذار در پیشرفت خود بپذیرید.

طراحی سایت ریسپانسیو



معنی طراحی سایت ریسپانسیو چیست


مهمترین سوالی که در طراحی سایت باید آن را در نظر داشته باشید این است که طراحی سایت ریسپانسیو چیست و چه کاری انجام می دهد؟ یک سایت ریسپانسیو به طور خودکار برای صفحات با اندازه های مختلف تنظیم می شود و می توان از آن در هر مرورگری استفاده کرد. با طراحی یک سایت ریسپانسیو هر کسی می تواند سایت شما را با هر دستگاه و مرورگری باز کند و ظاهر و امکانات آن کاملا مرتب و قابل استفاده خواهد بود.

یک سایت ریسپانسیو چگونه کار می کند؟


یک وب سایت استاندارد از مجموعه ای از پرونده ها تشکیل شده است، هر صفحه وب، صفحه اصلی، صفحات فرعی و غیره یک پرونده های جداگانه هستند. هر پرونده حاوی کد و محتوای HTML برای متن و تصاویر است. پسوند صفحات وب CSS نام دارد. یک وب سایت معمولی (غیر پاسخگو یا غیر ریسپانسیو) دارای مجموعه ای از پرونده ها و چند پرونده  CSS است که حالت کلی سایت را تشکیل می دهند. یک سایت ریسپانسیو بسته به دستگاهی که برای دسترسی به سایت از آن استفاده می شود مجموعه ای متناوب از پرونده های CSS را فعال می کند. سایت بر اساس مشخصات دستگاه تغییر می کند و واکنش نشان می دهد.

به عنوان مثال شخصی سایت را از یک دستگاه رایانه مشاهده می کند یک منوی ناوبری تراز شده به صورت افقی را می بیند و شخصی که آن سایت را از یک دستگاه تلفن همراه مشاهده می کند یک منوی ناوبری به صورت عمودی با متن بزرگتر دریافت می کند زیرا خواندن آن در صفحات کوچکتر آسان تر است.

چرا طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت دارد؟


زمانی که مردم فقط از طریق رایانه های رومیزی به سایت ها دسترسی پیدا می کردند اکثریت قریب به اتفاق مانیتورها اندازه ی یکسانی داشتند. سایت ها برای یک بازدید کننده معمولی با یک رایانه معمولی ​​طراحی می شدند. امروزه افراد از طریق دستگاه های مختلف با ابعاد صفحه نمایش از 5 تا 30 اینچ یا بیشتر به سایت ها دسترسی دارند و انتظارات آنها تغییر پیدا کرده است. مصرف کنندگان انتظار دارند سایتی که از آن بازدید می کنند با دستگاه آنها سازگار شود نه برعکس. در نتیجه اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و جذب و رضایت مخاطب برایتان اهمیت دارد باید این فاکتور مهم را در نظر داشته باشید. سایت شما باید در هر دستگاهی با هر ابعادی برای مخاطب زیبا و کارآمد باشد.

علاوه بر این در طراحی سایت ریسپانسیو باید سیستم عاملی که ممکن است از سایت شما استفاده کند را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال در ios مخاطب انتظار دارد بتواند از منوهای بالا به پایین استفاده کند و یا گزینه های اقدام به عمل را با طراحی مشابه سیستم عمل تلفن همراه خود ببیند. کاربران اندروید معمولا ترجیح می دهند آدرس درج شده در سایت مستقیما با گوگل مپ باز شود و یا بتوان به راحتی مطالب را دانلود و آپلود کرد و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو برای یک کسب و کار


همانطور که قبلا گفتیم ریسپانسیو بودن یک سایت از مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی است. وقتی سایت شما در مرورگرهای موبایلی  به راحتی قابل استفاده باشد موجب بهبود تجربه کاربر خواهد شد، کاربر زمان بیشتری در سایت شما سپری خواهد کرد، ترافیک سایت شما افزایش پیدا کرده و فروش بیشتری نیز خواهید داشت. تمام این موارد علاوه بر اینکه موجب پیشرفت کسب و کار شما می شود تاثیر زیادی در ارتقا رتبه سایت شما در موتورهای جستجو دارد.

این نکته نیز مهم است که طراحی سایت ریسپانسیو در وقت و هزینه های شما نیز صرفه جویی می کند. در گذشته صاحبان کسب و کار مجبور بودن دو سایت را طراحی کنند، یکی برای استفاده در رایانه ها و دیگری برای استفاده در تلفن های هوشمند. این کار علاوه بر صرف هزینه ی زیاد برای طراحی و نگهداری نیاز به زمان دو برابر جهت انتشار یک محتوا در دو محیط مختلف داشت.

یکی دیگر از مهمترین مزایای طراحی سایت ریسپانسیو برای شما می تواند سبقت گرفتن از رقبا باشد. به طور کلی یک سایت حرفه ای و کارآمد نشانگر تخصص شما در حوزه ی کاری خود است. طراحی یک سایت ریسپانسیو می تواند وجه تمایز شما با رقبا باشد زیرا فضایی را برای مخاطب فراهم می کند که او بتواند راحت تر در سایت شما فعالیت کند و هر چه تجربه ی کاربری بهتری برای مخاطب ایجاد کنید او بیشتر به شما و کسب و کار شما اعتماد خواهد کرد.