نرخ کلیک یا CTR چیست و چه اهمیتی دارد

مدیر فنی شنبه 1399/09/15

اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین قصد دارید همگام با الگوریتم های گوگل پیش بروید و جایگاه بهترین نسبت به رقبا در موتورهای جستجو کسب کنید باید به نرخ کلیک یا CTR سایت خود توجه داشته باشید. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به بیان نکاتی درباره نرخ کلیک یا CTR و اهمیت و مزایای آن بپردازیم.

نرخ کلیک CTR



نرخ کلیک یا CTR چیست؟


نرخ کلیک یا Click Through Rate که به اختصار به آن CTR می گویند عبارت است از نسبت تعداد کلیک روی یک لینک یا گزینه ی اقدام به عمل (call to action) به تعداد افرادی که آن را مشاهده کرده اند. می توانید از این فرمول ساده برای محاسبه ی نرخ کلیک استفاده کنید:

CTR = (کلیک ها / نمایش ها) x 100

به عنوان مثال اگر 100 نفر یک تبلیغ آنلاین را ببینند و 5 نفر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول روی آن کلیک کنند CTR آن تبلیغ 5٪ است.

CTR یکی از مهمترین فاکتورهای بررسی میزان موفقیت تبلیغاتی پولی مانند گوگل ادوردز است.

 

نرخ کلیک یا CTR چه اهمیتی دارد؟


نرخ کلیک یا CTR یک معیار مهم است زیرا به شما کمک می کند مشتریان خود را درک و عواملی که در جذب مخاطب مهم است را شناسایی کنید. CTR پایین می تواند نشان دهد که مخاطب نامناسب را هدف قرار دادید یا اینکه پیام شما به اندازه کافی قانع کننده نیست تا بتواند او را به کلیک روی یک لینک یا تبلیغ ترغیب کند.  بررسی درصد CTR در تبلیغات آنلاین یک معیار مناسب برای شناسایی عوامل موثر یا ناموفق در جذب مشتری است. با استفاده از این معیار می توانید تبلیغات کارآمد را تکرار و فعالیت های کم بازده را حذف کنید.

 

نرخ کلیک یا CTR خوب چقدر است؟


نرخ کلیک یا CTR خوب در صنایع مختلف، متفاوت است. برای تعیین اینکه یک نرخ کلیک مناسب برای کسب و کار شما چقدر است می توانید با تحقیق در مورد میانگین کلیک های رقبا و همکاران خود شروع کنید. پس از تشخیص یک میانگین مناسب برای CTR سایت خود می توانید آن را به عنوان هدف در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی و تلاش کنید.

نرخ کلیک CTR



نکاتی برای افزایش نرخ کلیک یا CTR


وقتی می خواهید نرخ کلیک یا CTR سایت خود را از طریق روش های مختلف بازاریابی دیجیتال افزایش دهید باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفته بگیرید. نحوه افزایش CTR به مکانی که می خواهید آن را افزایش دهید بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید نرخ کلیک یا CTR خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید باید از هشتگ های بهتری استفاده کنید اما اگر می خواهید CTR شما در تبلیغات پولی افزایش پیدا کند باید از کلمات کلیدی و عنوان های جذاب استفاده کنید. نکاتی که در ادامه مطالعه می کنید فاکتورهای هستند که رعایت آنها به طور کلی در بهبود و افزایش نرخ کلیک یا CTR تاثیر دارند:


  1. عناوین جذاب انتخاب کنید




بهتر است در محتوایی که قصد انتشار آن را دارید از کلمات کلیدی و عناوین جذاب استفاده کنید. عنوان های به کار رفته در مطلب شما باید احساسات مخاطب را برانگیزد و یا او را به سمت حل مشکل یا پاسخ دادن به سوالی راهنمایی کند.


  1. مخاطب را ترغیب کنید




بهتر است برای افزایش نرخ کلیک یا CTR گزینه های اقدام به عمل خود را به گونه ای طراحی کنید که مخاطب برای کلیک کردن بر روی آن وسوسه شود.


  1. از تصاویر استفاده کنید




استفاده از تصاویر راهی عالی برای افزایش CTR است. بسته به رسانه ای که از آن برای بازاریابی استفاده می کنید و حوزه ی کاری خود می توانید از انواع تصاویر مختلف جهت جلب توجه مخاطب استفاده کنید.


  1. از هشتگ استفاده کنید




هشتگ ها در سیستم عامل هایی مانند Facebook ، Twitter و LinkedIn تاثیر زیادی در افزایش  CTR دارند. در مورد هشتگ های پرطرفدار یا محبوب مرتبط با کسب و کار خود تحقیق کنید و از آنها استفاده کنید تا شانس دیده شدن توسط مخاطبان مورد نظر خود را افزایش دهید.

نرخ کلیک یا CTR چه تفاوتی با نرخ تبدیل دارد؟


نرخ کلیک از طریق محاسبه ی همه ی افرادی که روی لینک شما کلیک می کنند اندازه گیری می شود در حالی که نرخ تبدیل بر اساس افرادی که پس از کلیک از سایت شما خرید انجام می دهند و یا حداقل در آن ثبت نام می کنند محاسبه می شود. به طور مثال یک تبلیغ آنلاین می تواند نرخ کلیک بالا با نرخ تبدیل بسیار کم داشته باشد.

چطور می توان با استفاده از نرخ کلیک یا CTR نرخ تبدیل را افزایش داد؟


یکی از مهمترین کاربردهای نرخ کلیک یا CTR در تغییر آن به نرخ تبدیل است. شما می توانید بر اساس CTR شخصیت کاربر یا پرسونای خریدار را شناسایی و بر اساس آن اقدام به بازاریابی کنید. پرسونای خریدار یک تحقیق گسترده و مبتنی بر واقعیت است که شما می توانید بر اساس آن علایق، نیازها و رفتار مخاطب خود را در فرآیند خرید پیش بینی و بر اساس آن اقدام به تولید یا تبلیغ محصول خود کنید. برای افزایش نرخ تبدیل سایت خود بر اساس شناخت شخصیت کاربر می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

بیشترین نرخ کلیک شما متعلق به چه کسانی بوده است؟

مشتری های شما چه کسانی هستند؟

هدف اصلی آنها چیست؟

چه چیزی مانع رسیدن آنها به خواسته هایشان می شود؟

بر این اساس شما می تواند با شناسایی نیاز افرادی که روی لینک سایت شما کلیک کرده اند اما خریدی انجام نداده اند اقدام به اصلاح سایت و یا محصولات خود کنید تا بتوانید به تدریج نرخ تبدیل سایت را بالا ببرید و یا با اعمال ترفندهایی آنها را به خرید ترغیب کنید.